Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Січень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2015 » Січень » 4 » Ціково знати: 7 січня - Різдво Христове
Ціково знати: 7 січня - Різдво Христове
14:00

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

Різдво Христове

XVIIІ ст.

Дерево, левкас, темпера.

Походить з Стефанівської церкви с. Усичи Луцького району.

Зберігається У Музеї волинської ікони.

 

В Історії людства не має більш величної і радісної події, як пришестя у світ і втілення Сина Божого. Свято Різдва Христового займає особливе місце в річному богослужбовому  колі. В старих виданнях Типікону Різдво, подібно Воскресінню Христовому, називали «Пасхою». Цим підкреслювали особливо тісний зв’язок  Різдва зі спасінням людей від гріха і смерті.

Тема «Різдва Христового» була надзвичайно  популярною  у християнському мистецтві. Змальовуючи сюжет, художники спирались не тільки на свідчення євангелістів  Луки ( Лк. 2, 4 - 20) та Матвія ( Мт. 1, 25, 2, 1-12),але й використовували апокрифічні тексти, зокрема, протоєвангеліє  Якова.

Перші зображення Різдва Христового відносяться до ранньохристиянського періоду і датуються ІV -V ст. Найпростіше зображення знаходиться на саркофазі в храмі святого Амвросія в Мілані. На ліжку лежить сповите Немовля, поряд - віл і осел. Над головою Богонемовляти – зірка. Тваринам в давнину надавали великого символічного значення. В пам’ятках давньохристиянської писемності віл був символом іудейського народу, а осел – символом язичників. В катакомбах  святого Севастіяна у сцені Різдва  біля Немовляти сидить Богоматір з розпущеним волоссям.  В інших сценах Різдва присутнй Йосиф, іноді - пастухи або волхви. З часом іконографія доповнюється зображенням ангелів, які принесли пастирям звістку про народження Ісуса Христа; воїнства небесного, що славить Бога. Всі найдавніші пам’ятки представляють Різдво Христове під навісом. Перші зображення Різдва в печері з’являються в кінці VI – на початку  VII ст., і з цього часу печера, як місце народження Спасителя, змальовується на всіх візантійських пам’ятках і на більшості західних.

В Україні тема « Різдва Христового» відома як у монументальному, так і у станковому живописі. В Кирилівській церкві міста Києва знаходиться фреска ХІІ ст., яка розкриває цей сюжет. В XVI ст. в українському іконописі з’являються багатофігурні оповідні композиції Різдва, що ілюстрували народження і дитинство Ісуса Христа. Тут можна побачити сцени купання новонародженого Ісуса, поклоніння волхвів, побиття немовлят за наказом царя Ірода, втечу Марії та Йосифа до Єгипту та інші. Маляри на таких іконах викладали зміст твору не тільки засобами живопису, а також за допомогою пояснень. Кожна дія супроводжувалась текстовим написом.

Ікона « Різдво Христове » XVIIІ ст. з с. Усичі Луцького району  написана народним іконописцем. Вона дещо наївна, але надзвичайно лірична і вражає своєю поетичністю та щирістю художнього вислову. На іконі  під навісом  зображена Марія, що сидить перед яслами, в яких на сіні спить  сповитий Христос. Поряд стоїть Йосиф, обернутий до зірки, що сяє угорі. За яслами намальований віл. На передньому плані – пастухи, які прийшли з поклоном. Усміхнені миловидні обличчя всіх персонажів випромінюють радість і ніжність, що приходять з появою людини на світ. Загальна колористична гама твору досить стримана, переважають синьо – голубий, зелений, сірий, вохристий кольори. Але це не робить ікону похмурою. Маляр  вдало передає глибину нічного неба, темна синява якого розірвана світлом, що лине від зірки. Це світло не яскраве, воно не сліпить очі золотими променями. Широка тепла хвиля заливає все навкруги, несучи з собою тишу і спокій. Ікона ніби народилася з різдвяних колядок:

                                  Над вертепом звізда ясна

                                 Весь світ осіяла.

                                 Пастушки з ягнятком

                                 Перед тим дитятком

                                 На вколінця упадають.

                                 Христа – Бога вихваляють.

 

Звідси її казково – фольклорне звучання, зворушлива простота  персонажів, внутрішня гармонія і сила. В іконі закладений і глибокий релігійний зміст і благоговіння автора перед чудом Різдва. Прославляючи народженого Божого Сина, твір спонукає до осмислення зображеної події, що стала початком нашого спасіння.

Переглядів: 365 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017