Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Листопад 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2014 » Листопад » 4 » Цікаво знати: 8 листопада - день пошанування Святого Дмитрія Солунського.
Цікаво знати: 8 листопада - день пошанування Святого Дмитрія Солунського.
12:42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ікона "Святий Дмитрій"

1729 р.

Дерево, левкас, темпера, сріблення

Походить з каплиці Покладення Ризи Богородиці с. Кримне Старовижівського району

Ікона «Святий Дмитрій» була знайдена у каплиці Покладення ризи Богородиці (1756 р.) с. Кримно Старовижівського району під час експедиції Волинського краєзнавчого музею 1982 р. Очевидно, вона потрапила туди з іншої, Дмитрівської церкви. Адже ікони такого типу з посвятою певному святому замовлялися найчастіше для церкви з аналогічною назвою.

Іконографія мучеників воїнів при зброї сформувалась у Візантії в IX-X ст. і набула поширення в Київській Русі після прийняття християнства. Початки розповсюдження іконографії Святого Дмитрія ( IV ст. н. е) – проконсула у Фессалоніках (сучасна назва Салоніки, слов’янська назва – Солунь) на Волині засвідчені літописами, відносяться до кінця XIII ст. У Галицько-Волинському літописі у похвалі Володимиру Васильковичу згадується, що на кошти князя був розписаний весь храм Дмитрія Солунського у Володимирі. Освячення храму на честь Дмитрія включало і обов’язкову присутність в інтер’єрі церкви храмової ікони Святого. Особливої популярності образ Дмитрія Солунського набув наприкінці XV - на початку XVI ст. у період частих набігів татар. Пошанування Святого було пов’язане з подвигом воїнів, патріотизмом і захистом рідної землі.

Ікона «Святий Дмитрій» з колекції Музею волинської ікони відноситься до зразків провінційної мистецької творчості. Автор виконав її у стилі XVII ст. –  живопис спокійний і врівноважений. Одночасно в іконі знайшла відображення і характерна риса волинського іконопису XVIII ст. – запозичення зі світського портретного малярства при написанні обличчя святого. На іконі намальований образ не воїна-воєводи, а мученика за віру. Це знайшло втілення у назві ікони –  «Святий великомученик Христов Дмитрій»; у хресті, який святий тримає у правій руці, у виборі житійних клейм – суд над Дмитрієм («Св. Дмитрія привели до царя») та його смерть за віру христову («Святого пронизують списами» ). Від військового обладунку у Дмитрія залишилися панцир та щит круглої форми, прикрашені орнаментами, що імітують карбований метал. На плечі святого накинутий червоний плащ, що складками спадає донизу. На ногах – вузькі чоботи жовтого кольору. Орнаментоване акантовим стеблом тло, щит та панцир посріблені, що надає іконі більшої урочистості. У правому нижньому куті ікони  намальований донатор у повний зріст зі складеними на грудях руками, рудою цаповою борідкою і довгим, зачесаним назад волоссям. Він одягнений у синій жупан, підперезаний червоним поясом. Поряд, на гористому поземі, зображена червона шапка донатора з опушкою. На поземі напис «Сей образ исправил раб божий Діомітрію за отпущение грехов своїх (Баглик Юхимович)  Р. Б, 1729 м. декабря дн. 3». На даний час неможливо встановити, ким був донатор ікони «Святий Дмитрій». На вигляд – це  заможній міщанин, що мав можливість замовити таку ікону у провінційного маляра.

Автор ікони  наділив образи Святого Дмитрія та Баглика Юхимовича життєвими характеристиками, що є втіленням у волинському іконописі характерної тенденції українського малярства XVIII ст., коли композиції та зображені особи на іконах все виразніше набувають світського змісту.

 

 

Переглядів: 1809 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017