Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2014 » Грудень » 9 » Цікаво знати: 7 грудня - день пошанування Святої Мучениці Катерини
Цікаво знати: 7 грудня - день пошанування Святої Мучениці Катерини
14:43

Свята Мучениця Катерина.

XVIII ст.

Полотно, олія.

Походить з Покровської церкви с. Дорогиничі  Локачинського  району.

Зберігається у Музеї волинської ікони.

Серед численних жіночих свят найзнаменнішим є день святої великомучениці Катерини, що припадає на 7 грудня. В Україні ставлення до Катерини, як і до інших святих великомучениць, було особливим: довірливим і житейським. Невипадково свято Катерини називали святом дівочої долі, а сама Катерина вважається покровителькою жіноцтва, молодих дівчат. Катерина – «чиста душею» — так перекладається її ім'я з грецької.

 Життя Катерини припало на кінець III — початок IV ст. — період найтяжчих гонінь на християн за часів імператора Максиміліана. Катерина була дочкою грецького царя Ксантоса. Місто  Александрія, де мешкала родина царя, вважалася тоді справжнім центром наук та мистецтв. Здібна та допитлива дівчина вивчала філософію, діалектику, ораторське мистецтво, риторику, була обізнана з творами видатних на той час лікарів, знала 72 мови. Мати Катерини була таємною християнкою, і через неї дівчина познайомилася з християнським ученням, яке справило на неї надзвичайне враження. Завдяки розуму й обізнаності у багатьох науках Катерина обернула у християнську віру багатьох людей і завжди перемагала у дискусіях з язичницькими філософами. Благочестивим життям та молитвами Катерина досягла такого стану, що їй дано було побачити у чудесному видінні  самого Ісуса Христа. Він подарував дівчині обручку та сказав їй: «З цього дня приймаю тебе в наречені, наречені вічні; да не буде у тебе віднині жениха земного».

 Катерину примушували відмовитися від віри в Єдиного Бога і принести жертву язичницьким богам. Після категоричної відмови мученицю довго катували, а потім вкинули до в’язниці.  Дванадцять днів голубка приносила їй їжу. Спеціально для залякування Катерини виготовили знаряддя тортур: на вісь насадили чотири дерев'яні колеса, вкритих залізними вістрями. Обертаючись у різні боки, колеса повинні були розтерзати тіло стоячої між ними мучениці, яка залишилася непохитною і не відмовилася від Христа. Житіє розповідає про те, як невидима сила зруйнувала цю споруду, колеса розлетілися в різні боки. А потім в оточенні ангелів з'явився сам Христос, щоб зміцнити Катерину перед майбутніми муками. З молитвою поклала Катерина голову на плаху. За переказами, тіло великомучениці було віднесено ангелами на вершину найвищої гори Синай.                                                                                                                                                                     Іконографічних типів зображення святої великомучениці Катерини декілька. Варіанти обумовлені тим, що свята вшановується і у Східній, і у Західній Церквах, де виникають різні особливості цієї іконографії.

 Перші зображення Катерини, що збереглися, відносяться до VIII-IX ст.  Мучениця традиційно зображується у царських одежах, з вінцем на голові і хрестом у правій руці. Відомі зображення святої, що спирається на колесо, з пальмовою гілкою у руці.

 Київська Русь культ великомучениці Катерини  запозичила у Візантії. Початок шанування святої  на українських землях, відповідає часу активної популяризації її культу взагалі. Її зображення є, наприклад, у Софії Київській (XI ст.) Наступна хвиля популяризації культу великомучениці Катерини спостерігається у XVIII ст. У  іконописі XVIII – XIXст. поступово поширюється академічна живописна манера, тому зображення святої  більше нагадує західно-європейські аналоги.

Такою бачимо Святу Мученицю Катерину у виконанні невідомого волинського маляра на одноіменній іконі  XVIII ст. з Музею волинської ікони. Образ є втіленням дівочої вроди і чистоти. Згідно західної живописної манери вона зображена на тлі скромного пейзажу: серед порослих травою пагорбів з поодинокими деревами, під небом з сірими хмарами, із-за яких пробивається сонячне світло, роблячи світ жовто-рожевим. Постава святої сповнена урочистого спокою, миловидного лику торкнулись задума і світла печаль. Голова Катерини непокрита, але волосся укладене у гарну зачіску. Навколо голови – висвітлення тла, але немає німба. Водночас, за візантійською традицією, Свята Катерина – у одежах червоно-синьої гами, що символізує мучеництво, увінчана короною з «каменями», як підтвердження шляхетного походження.  У лівій руці вона тримає зелену пальмову гілку –  символ вічного життя серед святих, жестом правої руки, притуленої до грудей, виражає вдячність за прийняття Божої благодаті. Тема мученицького подвигу передається з допомогою зображень знарядь тортур: колеса з вістрями для розтерзання тіла, гаків, меча. Але, кинутими під ноги, вони символізують ще і перемогу Христову над смертю. А вінок із рожево-білих троянд над чолом святої, як і її білосніжна сорочка передають не лише  цноту, духовну і тілесну чистоту Катерини, але є біблійним символом, що уособлює майбутню славу Святої: «А коли архіпастир з’явиться, то одержите ви нев’янучого вінка слави» (1 Пет.5,4).

Переглядів: 572 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017