Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Січень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2015 » Січень » 19 » ЦІКАВО ЗНАТИ: 19 січня - Хрещення Господнє.
ЦІКАВО ЗНАТИ: 19 січня - Хрещення Господнє.
09:17

 

 

Хрещення Господнє
Фрагмент кіоту XVIII ст.
Дерево, левкас, темпера, олія, різьблення, золочення.
Походить з Хрестовоздвиженської церкви с. Овлочин Турійського району.
Зберігається у Музеї волинської ікони.

Хрещення Господнє – одне з найбільших і найдавніших свят християн. Його стали відзначати з кінця ІІ – початку III ст. У давнину це торжество називали Єпіфанією (грец. явлення), бо, як сказано у Євангелії, у день Хрещення Господнього Бог прийшов, щоб явити людям Світло істини. У IV ст. на Сході в ці дні відбувалося водне хрещення оголошених (дорослих, які пройшли навчання основ християнської віри – оголошування). Церква розглядає Хрещення Господнє як «свято просвіти» народів. Його ще називають Йорданню – від назви ріки Йордан у Палестині, де Ісус прийняв хрещення від Івана Предтечі. Кожного року в цей день здійснюється обряд освячення води на згадку про водне хрещення Спасителя, звідси ще одна народна назва свята – Водохреще. А назва Богоявлення походить від того, що при Хрещенні Господа явилась Божественна Трійця – Бог у трьох іпостасях: Отець – у голосі, Син – у плоті, Дух Святий – у вигляді голубки.

Про Хрещення Господнє оповідається в усіх чотирьох Євангеліях (Мт. 3:13–17; Мр. 1:9–11; Лк. 3:21–23; Ів. 1:33–34). Саме на цій розповіді базується канонічна іконографія сюжету «Хрещення Господнє». Традиційно образи Хрещення святкові й урочисті, що відповідає значимості події, величності празника.

Центральне живописне клеймо кіоту з с. Овлочин із зображенням Хрещення Господнього вирізняється своєрідністю художнього трактування, у ньому бачимо камерний характер подачі події. Овлочинський образ написано в дуже чіткій та лаконічній манері. Центральне місце у композиції займають постаті Спасителя й Іоана Предтечі. Христос у білому оперезанні стоїть у воді, що розливається сіро-зеленим плесом. Воду біля ніг Христа маляр намагається зобразити прозорою, наголошуючи, що вода Йордану стає святою. Її освячує Сам Господь Своєю присутністю. Адже народ входив до Йордану визнаючи свої гріхи, немов залишаючи їх там, а Ісус входить до тих самих вод, щоб узяти усі ці гріхи на Себе, і вода виступає тут символом очищення, символом святості. Голова Христа, схилена у покорі, ніби ілюструє Його відповідь: «…так годиться нам виповнити усю правду…» на запитання Предтечі: «Я повинен хреститися від Тебе чи Тобі йти до мене?» Руки Ісуса навхрест складені на грудях, при цьому правою він ще й благословляє двоперсним жестом, який виразно скерований до людей, що справа, на березі ріки, чекають своєї черги хреститися. Просвітлені, вони стоять навколішки, стараючись осягнути велич події, свідками якої стали. Постава Іоана Хрестителя урочиста: спираючись на посох із хрестом і білою стрічкою, він опустився на коліно, його передчуття змінилося впевненістю, що перед ним – Месія (Спаситель). Праву руку він тримає над головою Христа, здійснюючи обряд хрещення.

На відміну від динамічної правої сторони композиції, наповненої постатями, ліву – виповнює символічний статичний пейзаж: кущики трави і білих квітів серед каменів на передньому плані, далі – тиха ріка, горби протилежного берега з двома деревами Відповідно до канонічної версії сюжету, вгорі зображено розкрите небо та білий голуб. В іконописному мистецтві білий голуб ототожнюється із миром, невинністю, скромністю, добротою, покірністю та незлобністю. Чистота й непорочність голубки алегорично наче засоромлює грішну людину, яка повинна уподібнитися до Христа. Від голубки симетрично відходять спрямовані врізнобіч білі промені, покликані наочно ілюструвати освячення Святим Духом.

Поєднання світлих і теплих пастельних відтінків вохристих, оливкових напівпрозорих барв із білим та більш насиченими натуральними червоним і зеленим надає живопису ефект м’яких переходів, відчуття ніжності кольору і загальної гармонії колориту, а в обрамленні золота творить насправді урочистий, святковий, піднесений настрій.

Переглядів: 392 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017