Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Грудень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2015 » Грудень » 17 » Цікаво знати: 17 грудня - День пошанування Святої Варвари
Цікаво знати: 17 грудня - День пошанування Святої Варвари
11:13

 

           

 

Свята  Великомучениця Варвара здавна шанувалася на Волині. Проте, храмів присвячених їй, було побудовано небагато.

У збірці Музею волинської ікони зберігається шість образів, які зображують Святу, один з них - житійний.

Житіє Св. Варвари датується приблизно VII ст. На Україні воно було поширене у переказі Іакова Ворагінського, автора збірника "Золота легенда" (біля 1275 року). Рання християнська свята, діва великомучениця Варвара жила в Малій Азії в III ст. Батько Варвари, вельможа-язичник Діоскор, побудував башту і заточив у неї дочку, аби вберегти її від залицяльників. У башті було два вікна і Варвара вмовила робітників батька, поки він був відсутній, прорубати третє. Їй вдалося таємно познайомитися з пресвітером і прийняти християнську віру. Коли Діоскор повернувся, Варвара сповістила його, що три вікна символізують Отця, Сина і Святого Духа, якими освятили її. Батько передав дочку в руки римського правителя, але вона відмовилася відректися нової віри. Витримавши багато знущань, Варвара була страчена, за легендою, власним батьком.

У народній традиції Варвара вважається захисницею від грому та блискавки. Один з епізодів її житія розповідає про загибель батька від блискавиці під час страти святої. Через це на іконах Варвару можуть зображувати з чашею у руці (символічна чаша причастя), як вказівку на несподівану смерть. Вона є покровителькою зброярів, що також пов'язано з ідеєю порятунку від несподіваної смерті.

На Русь шанування Св. Варвари прийшло разом з культом православної церкви. За переказами, мощі Святої були принесені до Києва і покладені у Михайлівському Золотоверхому монастирі у 1108 році, коли грецька царівна Варвара вийшла заміж за великого князя київського Святополка Ізяславовича, правнука князя Володимира Хрестителя. Ще одна версія приписує принесення мощей Святої до Києва князем Янушем Радзивілом близько 1650 року. На його прохання ченці Свято-Михайлівського монастиря, де зберігалися мощі, передали їх частину йому, аби переслати у дар Віленському біскупу.

На Волині в період ХVІІ - ХVШ ст. культ Св. Варвари набуває особливого поширення. Ймовірно, це пов'язано з діяльністю православного Хрестовоздвиженського братства. В дослідженні Батюшкова П.М. "Волинь. Исторические судьбы Юго-Западного края" стверджується, що при митрополиті Петрові Могилі, член Луцького братства, доктор медицини Мозелі, приніс з Греції до Луцька мощі – ліву руку Св. Варвари. Через багато років, при Луцькому єпископі Гедеоні (князь Святополк Четвертинський), коли братство припинило своє існування, мощі були викрадені з церкви. Лише стараннями єпископа, а пізніше Київського митрополита Гедеона, вони були викуплені і передані до Києво-Софієвського собору.

Оригінальним пам'ятником кінця XVII ст. є житійний образ Св. Варвари з с. Колмів Горохівського району. Він втілює у собі характерні риси волинського малярства того періоду: поетичність образу, своєрідну гармонію і красу "ідеального" обличчя Святої. М'яка пластика і невимушеність природного руху у поставі Варвари є характерним елементом ренесансно-барокової тенденції тогочасного малярства.

В центрі ікони зображена монументальна постать Святої. В правій руці вона тримає піднятий на плече меч, у лівій – зелена пальмова гілка. Обабіч Святої розміщені шість клейм, які розповідають про основні житійні моменти: "Варвара у римського правителя", "Св. Варвара біля башти", "Варвара у печері", "Варвара у темниці", "Тортури Св. Варвари", "Страта Св. Варвари". Ікона написана у яскравій тональності, автор надає перевагу червоному та сірому кольорам, доповнюючи їх темною вохрою.

Інші ікони з образом Святої, які знаходяться в музеї, а також у діючих храмах Волині представляють її у повний зріст з традиційними атрибутами: пальмовою гілкою та мечем або чашею.

У багатьох варіантах образ мучениці Варвари поєднує в собі риси героїчної стійкості з юною жіночою красою. На іконах з села Бужковичі Іваничівського району, села Мильці Старовижівського району та села Чорторийськ Маневицького району Св. Варвара постає в образі юної войовниці у довгому хітоні, короткій кірасі і традиційному червоному плащі. На кожній іконі; зліва від святої зображена башта з трьома вікнами, що є одним з обов'язкових атрибутів. Довге волосся легкими кучерями спадає на плечі Варвари, на голові невелика корона.

Окремі зображення Варвари носять елементи світськості та декоративізму. Зачіски прикрашені квітами та стрічками, на шиї та у вухах прикраси з перлів. Образ юної мучениці на Україні набув ліричних рис. Такі іконографічні деталі закріпилися під впливом західноєвропейських зразків мартирологічної іконографії, що буйно розквітла в епоху бароко.  

 

Переглядів: 228 | Додав: admin | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017