Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Жовтень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2014 » Жовтень » 13 » Цікаво знати: 14 жовтня - свято Покрову Пресвятої Богородиці
Цікаво знати: 14 жовтня - свято Покрову Пресвятої Богородиці
13:58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ікона «Покров Богородиці»

Перша половина XVIIІ ст.

Матеріали: дерево, левкас, темпера, золочення.

Походить з Покровської церкви села Дорогиничі Локачинського району.

Експонується у Музеї волинської ікони. 

 

Свято Покрови Пресвятої Богородиці 14 жовтня, яке прийшло до нас  з Візантії, стало найбільш шанованим в Україні. Приводом для свята Покрови стало Влахернське чудо 910 року. Під час богослужіння у Влахернському храмі Константинополя юродивому Андрію та його учневі Єпіфанію було видіння Богородиці. Богоматір рухалася у повітрі в оточенні ангелів і святих, молилася перед іконою свого Сина, а потім піднялася з колін, повернулася ликом до людей і розпростерла над їхніми головами своє покривало (мафорій). Це був символічний жест: Вона брала їх під свою опіку, своє покровительство. Цей переказ відображає поширене у Візантії шанування ризи Богородиці, яка і зберігалася у Влахернському храмі.

У нас Влахернське чудо шанували в зв’язку із загальною ідеєю  заступництва Богородиці. Слово «покров» сприймали і як покривало, і як покровительство. Саме ідея покровительства Богоматері Заступниці лежить в основі широко відомого іконописного сюжету Покрови Богородиці. Традиційний класичний сюжет Покрови крім Влахернського чуда включає інші події Святої історії, які хронологічно ніяк не пов’язані між собою: чудесний дар Богородиці Роману Псалмоспівцю  у храмі в Кірових (VI ст.), правління імператора Костянтина (IV ст.), діяльність «отців церкви»  -  Василія Великого, Григорія Богослова, Іоана Златоуста (IV ст.). Сюжет Покрови ніби об’єднує ці події, а їх учасників, які відчули на собі покровительство Богородиці, робить учасниками одного дійства. Воно розгортається в інтер’єрі храму,  на тлі царських  врат. Тема прославлення Богоматері заступниці, як Цариці Небесної під час спільного служіння силами ангельськими та присутніми у храмі знайшла особливе втілення в іконі Покрови першої половини XVIII ст.  Волинський іконописець віддав перевагу тому варіанту, в якому акцентується увага не на чудесному видінні юродивого  Андрія, а на прославленні Богоматері Заступниці. Андрій юродивий – центральний образ класичного сюжету Покрови на іконі взагалі відсутній. Богородиця представлена в білій мандорлі в позі Оранти, голова її увінчана золотою короною. Ногами Богоматір стоїть на червоному півмісяці серед сірих купчастих хмар. Вона оточена великою кількістю святих в молитовних позах, з золоченими німбами, ангелів з розпростертими крилами та духовенства в архієрейських облаченнях.  В нижній частині ікони центральне місце займає Роман Псалмоспівець, стоячи на сходинках амвону. У нього в руках – розгорнутий сувій з текстом кондака «Покрову Богородиці». Ліворуч від Романа на передньому плані – постаті царя Костянтина в царських одежах та короні, зі скіпетром в руках та цариці Єлени у червоному мафорії, білому платі і короні. За ними – група жінок. Праворуч – попереду одягнені  в архієрейські та чернечі одежі «отці церкви»: Василій Великий, Григорій Богослов, Іоан Златоуст та інші чоловіки. Позаду них видно лише лики людей – храм заповнений віруючими.

Ідея зв’язку небесного і земного, спільного служіння і прославлення Богоматері Заступниці родом людським і світом ангельським проілюстрована  тут і самою композицією ікони,  і використанням тексту кондака «Покрову Богородиці».  

       

 

 

Переглядів: 326 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017