Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа

Логін:
Пароль:

Поиск

Календар

«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031






 

Музей волинської ікони

 

Мій профіль | Реєстрація | Вхід
» 2016 » Січень » 8 » 7 січня - Різдво Христове
7 січня - Різдво Христове
10:54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Різдво Христове. 1847 рік

 Матеріал і техніка: дерево. Левкас, олія.

Походить з церкви с. Параскеви (1764 р) с. Осівці Камінь-Каширського деканату.

Зберігається у Музеї волинської ікони.

 

   Різдво Ісуса Христа є однією з найвизначніших подій християнського світу, оскільки прийшов у світ Спаситель, який великою жертвою своєю відкупив людство від первородного гріха і дав надію на щасливе та вічне життя. Народження Господа Ісуса Христа посідає виняткове місце у Священній історії, на сторінках канонічних Євангелій і в апокрифічних текстах.  

   Іконографія «Різдва Христового» сформувалася у мистецтві Візантії. Але  після завоювання Константинополя турками-османами 1453 р. вплив Царгорода поступово слабшав, натомість зростали контакти із західноєвропейською художньою культурою, естетичні ідеали якої  відрізнялися від візантійських. Саме під впливом західноєвропейського мистецтва в українському іконописі ХVІІ-ХVІІІ ст. поширюється сюжет   Різдва Христового з поклонінням пастухів. Однією з найпоказовіших у становленні нової іконографії є ікона «Різдво Христове» авторства Каспера Списацького.

     У 2002 році з церкви с. Параскеви (1764 р) с. Осівці Камінь-Каширського р-ну до Музею волинської ікони були привезені фрагменти старого іконостасу: шість ікон празничного ряду, шість ікон пророчого ряду, фрагмент іконостасу  «Бог-Отець». На одній з ікон  зберігся напис, який свідчив про те, що іконостас був намальований Каспером Списацьким у   1847 році.

      Ікони празничного ряду іконостасу вирізняються оригінальністю композиційного та кольорового вирішення. Всі сцени на іконах вміщені у фігурні, промальовані вузькими смугами рамки, які додають іконам довершеності.

    На іконі «Різдво Христове» розгортається широка панорама з сюжетними епізодами. Зліва зображено дерев’яний навіс, під яким Св. Іосиф та Діва Марія, що схилилася над яслами. В яслах із зеленою травою на розгорнутій білій пелюшці – маленький Ісус. Йосиф стоїть широко розвівши у боки руки, підкреслюючи цим жестом важливість Божого народження. Зліва від Іосифа –  віл та осел. Перед яслами зображено двох пастухів. Один з них стоїть навколішки, змальований зі спини, у довгому зеленому одязі з широким поясом. Другий пастух зображений у повен зріст, одягнутий у червону сорочку, сині штани, білі полотняні онучі та постоли. Біля ніг пастухів лежать два посохи та капелюхи, стоїть корзина з червоними та жовтими фруктами. Справа вглибині на блідо-зеленому тлі намальована кошара з вівцями. Введення Списацьким в традиційну композицію жанрових мотивів надає іконі щирості і безпосередності та наближає її до народного малярства. Поряд з цим іконописець вводить у композицію і символічні деталі. Біля одного з пастухів зображено  зв’язане біленьке ягнятко, яке натякає на символічного Агнця Божого — Ісуса Христа. Вгорі ікони у купчатих жовто-оливкових хмарах зображенно «Всевидяче око» –  символічне зображення Всевидячого Божого ока, вписаного у трикутник – символ Святої Трійці.

      Загалом всі празники К. Списацького витримані в одній колірній гамі з переважаючими вохристим, сірим, білим кольорами. Персонажі ікони наділені простотою, душевністю та одухотвореністю. В їхньому одязі використані пригашені червоні, сині, зелені, коричневі фарби. Обличчя намальовані  притемневою вохрою з легким підрум'яненням, риси наведені чорною фарбою.

     Каспер Списацький працював в техніці олійного живопису, що стає характерною ознакою ХІХ ст. і, в одночас, в підготовці дошки до малювання використовував прийоми темперного живопису. Дошки не тільки пролевкашені, але й проклеєні полотном.

     Творчість Списацького за стилістико-образним вирішенням стоїть на грані професійного і народного живопису, в ній поєднані засади іконопису і релігійного живопису, який стає переважаючим в ХІХ ст. Його роботи є яскравим прикладом втілення традицій ікономалювання в провінційному варіанті.   

 

 

Переглядів: 125 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017